Dagboek 2026

22 juni

We waren al om 13 uur bij de goedkoopste laadpaal van de Kop van Noord Holland (op 2km van ons huisje). Na EVje te hebben aangekoppeld begonnen we onze eerste fietstocht van ca 40 km door de omgeving.Met een zonnetje en een lekkere bries is het prima te doen. Afwisselend heel mooi (langs het IJsselmeer) maar soms ook heel lelijk (grote kassencomplexen met heel veel vrachtverkeer). Medemblik en Twisk zijn zeer de moeite waard. Bij aankomst bij ons huisje zijn wij hartelijk ontvangen door de eigenaren. Het huisje is hagelnieuw en voorzien van alle gemakken. Het enige dat ontbreekt zijn haakjes voor de theedoek en de handdoek. Nu ja als dat alles is. Er staat ons een enorme tuin ter beschikking. Heerlijk. Veel vogels (koekoek, roodborst, specht, eksters, mussen, zwaluwen, etc.) en ook heel veel vlinders en insekten. Vanavond misschien genieten van een prachtige sterrenhemel, want het is hier aardedonker. Tenminste als wij niet eerder in slaap vallen.

20 en 21 juni

Om 07.45 uur vertrekken wij per fiets naar de steiger van een pontje naar Kaageiland. Deze zou per 15 mei zijn verplaatst. Het weer is geweldig: 21 graden en een lekker windje. Berna heeft een knooppuntenroute gemaakt, waar dit pontje in voorkomt. Maar niet de nieuwe steiger. Dus zoeken en rondvragen. En ja hoor we hebben het gevonden. Hij vertrekt nu van een andere camping: Euro Parcs. Ap is direct in de pen geklommen om bij Fietsknoop aan te geven dat dit pontje op een andere plek vaart dan voorheen. Graag aanpassen. Hij diende ook een klacht in bij de provincie, want die heeft meegewerkt aan de verhuizing en is verantwoordelijk voor het fietsnetwerk.
In de loop van de dag voorbereidingen treffen voor ons weekje in Noord-Holland. En natuurlijk vanavond voetbal kijken: NL-SE.
Eindstand: 4-1. Het oranjegevoel begin her en der in onze omgeving te leven.

Buurvrouw Monika komt even lans. Ze zijn gisteren thuisgekomen uit Oostenrijk, waar haar moeder is overleden. Ze kwam ook langs om Berna even een knuffel te geven en van Ap uitleg te krijgen over de truc met de omgekeerde flessen om de planten water te geven. Gezien bij de Koewachters.

18 juni

Hans en Edith komen vanavond tafelen. We maken een uitrol pizza naar ieders keuze. Borrelen konden we net nog buiten maar na het heffen van 1 glas begon het het heel onvoorspeld te regenen. Eten moesten we binnen. Dat verliep als vanouds heel gezellig.

17 juni

Berna gaat met Saskia Kousemaker ergens koffie drinken. Het wordt ’t Joppe. Een leuke plek met Swinckels bier.

16 juni
Na een goede nachtrust – geen nare dromen meer – is het heerlijk om bij het opstaan de zon te zien schijnen. Het wordt een heerlijke dag. Berna op de fiets en Ap met enkele kompanen in het Paterstraatje.


We kregen een medelevenkaart van een oude buurjongen van Ap uit zijn jonge jeugd. Op de kaart een Provençaals langschap. Hij kocht hem bij een atelier van Ingrid Janssen in Kortenhoef. Laat dit tafereel nou juist door háár zijn geschilderd in de buurt van Passo lou Ben toen zij bij ons een schildercursus gaf. Dat was in april 2003. Leuk hé om zo’n oud dagboek nog eens door te kijken!!! Hebben jullie alle linkjes?

15 juni

Om 12.00 uur stonden Marijn en Michael bij ons op de stoep. Op tijd vertrokken wij naar het LUMC.
Gespannen betreden we samen met Marijn de spreekkamer. Dokter Luelmo ontvangt ons hartelijk. Om maar direct met de deur in huis te vallen: de nabije toekomst voor mij ziet er als volgt uit:
– starten met 4x een kuur van 3 weken bestaande uit een combinatie van immunotherapie en een soort chemo;
– na 3 maanden ongeveer een nieuwe CT- én PET-scan om te bekijken wat de therapie heeft gedaan;
– als de therapie is aangeslagen en er resultaat is geboekt, dan komt opereren (verwijdering van de nier en de 2 verdachte lymfeklieren) in zicht;
– daarna bepalen we hoe het verder gaat.
– ik kom niet meer terecht in een palliatief traject, we kijken blij vooruit met alle mogelijkheden.

Laat dit nu precies zijn wat wij (Marijn, Ap en ikzelf) steeds hebben gewild. Het AvL én het LUMC staan achter deze behandeling en dat is iets heel anders dan wat een week geleden aan ons is verteld. Hoe gek het ook klinkt: wij zijn blij. Dat de hele behandeling en eventuele operatie daarna geen kattepis is, moge duidelijk zijn. Ik ben de komende tijd wel even zoet. Maar de onzekerheid is weg. Er wordt na lang en indringend praten iets aan de tumor gedaan.

Maar eerst gaan Ap en ik van 22 t/m 29 juni naar Andijk in Noord-Holland. Dus begin juli kan de behandeling starten. Alle afspraken e.d. krijg ik vanzelf te horen. Ook alle bijwerkingen en mogelijke zaken waar ik extra op moet letten zijn bij het consult aan de orde geweest.
Bij thuiskomst was Giel er al en met z’n allen hebben we de uitkomsten doorgenomen. Opluchting en tegelijkertijd: Er is nog een lange weg te gaan.
Ik zeg: ik ga het beleven.

14 juni

Berna is door Tygo uitgenodigd voor een wijnproeverij op de Steenstraat. En daarna gaan we met z’n drietjes eten in de Gaanderij. Wat leuk!! Dank je wel Tygo!! Het was heel bijzonder zo met jou te toosten en te eten en hele gesprekken te voeren.

WK-voetbal vandaag: Nederland – Japan. Gaan we wel/niet kijken?

Bij de Universiteit van Nederland zagen we deze hoopvolle docu over PFAS.

Miniworld in Rotterdam is failliet. Aan deze stichting hebben wij 5 jaar geleden de nog aanwezige voorraad tekeningen van Mijke geschonken om daar te verkopen. De onverkochte tekeningen vallen in de boedel. Onduidelijk is wat er mee gaat gebeuren. Dat geldt natuurlijk ook voor die miniatuurstad en haven van Rotterdam. In de kelder is onlangs nog een Engels heuvellandschap gebouwd met treintjes en tunnels.

Deze kregen we van Marian; Aart gebruikte ze vaak als etaleur bij grote winkels.

12 juni
We moeten naar de Blijhof en naar de verjaardag van broer Jan in Naaldwijk. We hadden bedacht dit op de fiets te doen maar er is geen lekker fietsweer voorspeld. Omdat Giel met EVje naar Groningen is, huren we een deelauto bij Mywheels. Een hybride zonder plug.

We lezen over een verschrikkelijk ongeluk bij Vogelwaarde (vlak bij Hulst). Een auto heeft een groep kinderen geschept. Ze waren op schoolkamp. Vier doden (waaronder 3 kinderen) en veel gewonden.

10 juni
Nu alles wat op 8 juni op het LUMC is gebeurd en op zorgenop12hoog.nl is uitgelegd, komen de meelezende en meelevende reacties binnen. Lieve reacties. Ook onbegrip over de ontstane discussie. Ook positieve reacties op de manier waarop Marijn haar mam te hulp schiet. Chappeau.

Ap wordt gebeld door de reumatoloog: Ik kan niets voor u doen want reumatologisch gezien is er niets aan de hand. Bij de Rugpoli zei de neuroloog ook zoiets: Ik kan niets voor u doen want . . . . Wat nu zei Pichecru? Giel suggereerde eens met Deirdre te gaan praten.

Ap kon niet nalaten zijn dossier aan AI voor te leggen. Die kwam steeds terug met relevante vragen om verder in te zoomen. Mijn antwoorden leidden soms tot heel andere visie.Veel is duidelijker geworden. Bij de beoordeling, bij de onderzoeken en de aanpak zijn diverse verkeerde afslagen gemaakt. Een voorbeeld: Als de pijn alleen wordt gevoeld als ik mijn nek beweeg, waarom wordt er dan een stilliggende MRI gemaakt. Geldt ook voor de diverse röntgenfoto’s.

Toen ik aan het eind van het consult een 👍 stuurde kreeg ik warempel een duimpje terug en werd me sterkte gewenst. Wat een compassie van zo’n robot!

Wie het hele verhaal wil lezen kan een link krijgen naar mijn bezoek aan de AI poli. Ik ga volgende week naar mijn huisarts.

Het is weer erg gezellie met de Peppelschransers. Stukje hete kip met geroosterde slices kruidige winterpeen en een toetje met aardbeien. Giel neemt de auto mee om morgen naar Groningen te rijden voor een concert van Snow Patrol (klopt dat Giel?) in het Stadspark.

8 juni
Een belangrijke dag. Om half 4 heeft Berna een afspraak bij Oncologie. Ze hoopt dan te horen hoe de PET scan (in het MDO) is geïnterpreteerd en wat wordt geadviseerd om te doen. M&M zijn eind van de ochtend in Leiden om het gesprek voor te bereiden. Met Marijn fietsen we naar het LUMC voor een gesprek met de vervangende oncoloog (dr Luelmo) over de uitgevoerde PET scan.

De PET scan was heel gunstig. Geen nieuwe verdachte plekjes, alle organen nog steeds schoon, zo ook de botten en de hersenen. Ja de tumor zit er nog en ook die 2 plekjes zijn er nog maar niet duidelijk is hoe actief ze zijn en of ze te maken hebben met de tumor in de nier. Dat is nog steeds een groot vraagteken, waar wij steeds op hameren. Want pas als we dat weten is zeer gerichte behandeling mogelijk.

Toch biedt het LUMC alleen maar een (palliatieve) immunotherapie aan. Net als bij Alrijne. Dat wil zeggen een therapie begeleidend naar het einde. Dus geen operatieve verwijdering van de niertumor en die plekjes, die daarna dan onderzocht kunnen worden op kanker of niet. Ook niet als de therapie goed aanslaat. En die verwijdering van de tumor is voor mij heel belangrijk. Die tumor hangt als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd; wanneer groeit hij verder dan de nier met alle gevolgen van dien?
Na een uitgebreide discussie biedt de oncoloog aan om het Antoni van Leeuwenhoek speciaal hierover te raadplegen op een wekelijks overleg met het AvL. Het resultaat is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop onze vraag over opereren wordt gesteld. Op de vragen over mijn fitheid antwoord ik zoals gewoonlijk: kan alles en doe alles. De vraag of ik boodschappen kon doen, etc. vond ik werkelijk nergens op slaan en zeer neerbuigend. Ik ben vergeten te zeggen dat ik morgen weer zo’n 45 km ga fietsen met mijn cluppie. Misschien moet ik de volgende keer maar eens zeggen dat ik nog steeds lekker wekelijks kan neuken?? Op 15 juni horen we meer over het resultaat van het overleg met het AvL. Ook dan zal Marijn weer bij dit consult aanwezig zijn. De schat!

Na afloop komt Giel ook naar 12hoog. Dan zijn we allemaal weer bij de tijd en kunnen we verslag doen op www.zorgenop12hoog.nl. We merken dat ook de buitenwacht heel erg meeleeft. Veel gekruiste vingers, veel bloemetjes en kaarten.

7 juni
Cor Last komt even op bezoek. Ap begon tegelijk met hem op 1 februari 1973 te werken bij de Juridische Ledenservice van de Consumentenbond. Tien jaar later werd Ap hoofd van de afdeling en werd Cor directeur van de Geschillencommissies.

Een muurvarentje op 12 hoog

Berna kan in haar LUMC dossier het verslag inzien van de PET scan. Ziet er best wel hoopvol uit. Ze stuurt het naar Marijn.

Ap scoort ergens in Leiden een Campingaz Gaslamp die het wel doet. Een eerdere aankoop op Marktplaats bleek een flop omdat er voor die lamp geen gastankjes meer te koop zijn.

4 juni
Marian komt na een bezoekje aan het Alrijne (controle na opname wegen hoge koorts) even bij ons langs voor een kop koffie en een eenvoudige lunch. Er komt tegelijkertijd een installateur langs voor een lekkage bij de Quooker. De man verving in 1 uurtje de inlaatcombinatie. Marian bleef gelukkig wat langer. Zij maakt steeds weer van alles mee. Nu polyneuropathie in een van de voeten en mogelijk ook in de andere voet. Nog moeilijker lopen, dus.

Joke en Gerrit zijn allebei ontzettend ziek terug gekomen uit Italië, waar zij met Willem&Ien hun 60 jarige (misschien wel 70 jarige) vriendschap (collega’s bij Fokker) hebben gevierd. Ook zij zijn ziek geworden. Helemaal total loss. En 2 weken na thuiskomst zijn ze nog zo beroerd, dat ze dit voorseizoen niet naar hun geliefde Busserolles afreizen.

Samen hebben we de Ipomea naar buiten verplaatst en vastgemaakt aan het gaas tegen de schoorsteen. We hadden een paar dagen moeten wachten, want de harde wind heeft nu alle tere blaadjes tot moes geslagen. We zijn benieuwd wat er nog van terecht komt.

2 juni
Vandaag is het wachten op het onweer en de nodige afkoeling. De stevige bui kwam om 14.00 uur maar was al gauw weer voorbij. Snel gaan alle ramen open voor de afkoeling in huis.

1 juni

We hebben gisteravond besloten om vandaag al te vertrekken. En zo gebeurt het ook. Rond 12 uur zijn we weer op hoogte waar we zien dat de Ipomea-plantjes de zon van de afgelopen dagen goed hebben doorstaan. De vrees dat ze zouden zijn verdord was voor Ap een reden om eerder te vertrekken. Maar we konden het ook niet eens worden welke tocht we vandaag zouden gaan fietsen. Mooier dan de al gemaakte zou hij wellicht niet worden.

31 mei

We gaan vandaag met een mooie knooppuntenroute naar Ate en Marijke. Is maar 15km. Precies een jaar geleden waren we er ook tijdens onze vakantie op het Hoge Land in Groningen. Tussendoor hebben we veel contact via de telefoon.

Het was een hele mooie route langs diverse authentieke dorpjes waar de daarbij behorende zondagsrust heerste. De F35’s houden zich gelukkig ook aan deze oude lokale regel. We komen het beroemde kasteel van de rijke Friese familie Popta tegen.

We zijn hartelijk ontvangen en praatten Marijke uitgebreid bij over wat Berna is overkomen. Ap vertelt zijn slapie Ate alleen de grote lijnen. Marijke vertelt hoe het met Ate gaat. Ze heeft het zwaar en heeft Saar en Bram ingeschakeld. Een van de twee komt volgende week voor het eerst langs. Op dezelfde dag wordt de nieuw duo-fiets gebracht. De 3-wieler, die ze 2 jaar geleden kochten maar weinig gebruikten, wordt ingeruild. We spreken af dat we een keer terug komen om gezamenlijk te fietsen.
Het was een hele gezellige dag, veel gepraat en herinneringen opgehaald. Ate is veel dingen vergeten, sommige herinnert hij zich uitstekend. Zoals jullie toen op Texel en met oud en nieuw in Groningen. Jullie moeten hele lieve groeten hebben.

30 mei

Het wordt het mooiste weer van de wereld hier in het Friese. De zon schijnt, bijna geen wind en een fietstochtje in het vooruitzicht. Na de koffie vertrekken wij. Door de polder en langs waterwegen met héééél veel vogelgeluid. Prachtig. We doen Menaldum, Wier, Sexbierum, Tzummarum, Franeker en Dronryp aan.

We kijken goed om ons heen, doen boodschappen voor een lichte lunch onderweg, doen een koffie en uiteindelijk landen we in Franeker voor een mooi glas wijn en een lekkere bier van de tap bij de Stadsherberg, waar we in 2016 een nacht hebben gelogeerd. We rijden door een echte aardappelstreek en zien de (oude) Aardappelbeurs. Met een pontje steken we het Van Harinxmakanaal over.



De meeste kerken zijn traditioneel gebouwd maar deze met die grote koepel wijkt daar flink van af.










Na 46 km zijn we weer thuis. Een zeer geslaagde dag.



29 mei

We moeten vroeg opstaan, want Berna moet zich om 8uur20 melden in het LUMC voor de PET scan. Ap zet haar bij de hoofdingang af en rijdt via de bezoekerslus weer naar 12hoog om de laatste spullen in te laden.

De kerk van Menaam

Ik krijg een belletje als ik haar weer kan ophalen en direct door te rijden naar Meenaam of Menaldum.

Om half 2 waren we daar. De receptie vertelde ons over de incheck.


Het is een aardig (gedateerd) huisje met vrij uitzicht op groen Friesland. Grote woonkamer, maar kleine slaapkamer en dito natte cel.


Ap gaat alleen even het tochtje fietsen met een route die Berna in de auto op fietsknoop maakte. Leuke route. Heel landelijk, veel kerkenpaden en steile houten afstapbruggen.


28 mei
We bereiden ons voor op ons short stay in Friesland en natuurlijk op de PET-scan van Berna. Ap gaat bij de Tango de banden checken en laat EVje daarna douchen in de Wasstraat aan de Rooseveltstraat. We zitten nog even met de planten, met name de lange slungels van de Ipomea.

We besluiten het hele bakje met de planten naar buiten tegen de schoorsteen te verplaatsen. Dat lukte heel goed. Druppelaars erbij en hopelijk overleven ze de verhuizing.
Laatste boodschappen doen en inladen maar. Morgen nadat Berna bij het LUMC is gebracht, de rest op- en inladen.

27 mei
Ap gaat vandaag naar de reumatoloog in het LUMC in verband met blijvende nekpijn en naar aanleiding van de zorgwekkende MRI van de Rugpoli. De reumatoloog kan niets vinden dat mogelijkerwijs met reuma te maken heeft. Toch wordt besloten nog wat aanvullend onderzoek te doen. Bloed prikken en een paar röntgenfoto’s. 10 Juni telefonisch de uitslag.

Met de Peppelschansers eten we lekker buiten in de daktuin. Frisse kipsalade met veel friet.

25 mei

Berna houdt haar goede conditie op peil door met Weerofgeenweer 35 km weg te fietsen. Het was warm! 29 graden.

Ap doet klusjes thuis. Er is een lekkage onder de gootsteen. Waarschijnlijk een verstopte overloop van de inlaatcombinatie van de Quooker. Hij vindt een dealer in Rijnsburg, die het misschien wel wil repareren. Men heeft gevraagd om wat foto’s.

De Ipomea plantjes spurten naar het plafond. Nog geen bloemetjes te zien.
Met dat witte emaillen kannetje gaf Ap z’n moeder haar plantjes altijd water. Tot haar dood toe.

24 mei
Om half 10 starten we onze e-bikes om naar Naaldwijk te gaan voor een bezoek aan Joke en Kees. We kunnen volgende week niet op hun beider verjaardagen zijn. Eerst rijden we langs de Vliet en toen door Rijswijk, Den Haag en Honselersdijk naar Joke en Kees. Het was reuze gezellig.

Zij waren met hun gezin naar Parc Asterix geweest en vertelden er met veel enthousiame over. Veel leuker en gezelliger dan Disney. We gingen even op excursie naar een gezinnetje ransuilen bij Joost in de straat. Na de lunch gingen we naar zwager Koos van Leeuwen. Hij verblijft in een Revalidatiecentrum in Rijswijk. Min of meer aan de route terug naar Leiden. Hij geeft een herseninfarct gehad en is daardoor deels verlamd. Ook zijn stem. Echt sneu om hem zo te zien. Toch lukte het wel een gesprek te voeren. Heerlijk een uurtje in de tuin zitten. Na 65 km reden we weer onze parkeergarage in.

22 mei
Berna vraagt het LUMC (oncologie) of er mogelijke problemen zijn bij het voor de 2e keer vaccineren tegen gordelroos (staat voor komende week op onze agenda) en het eventueel starten van een immuuntherapie na 8 juni. Bijten die twee elkaar?
Berna kan gewoon de vaccinatie halen en wat nog leuker is: zij krijgt een brief van het LUMC waarmee ze de vaccinatie via de zorgverzekering vergoed kan krijgen!!! We gaan vanmiddag nog de gordelroos-vaccinatie halen.

21 mei
Giel verjaart en wordt pas 52! Een feestje is wat hem betreft dit jaar niet aan de orde.

Er komt verrassend snel een antwoord binnen van Christi: Urinewegtumoren (UCC) komen inderdaad voor bij mensen met de afwijking op het MSH6-gen. Het gaat om een risico van een paar procent. Daarom was er toen en nog steeds geen reden om deze mensen extra controle aan te bieden. Tja en daar zit Berna dan! Christi werkt inmiddels op een andere afdeling van het LUMC, maar zal de e-mailwisseling doorsturen naar 2 nog werkzame artsen op oncogenetica LUMC die dan wellicht deel kunnen uitmaken van het MDO op 5 juni, volgend op de PET-scan bij Berna. Zij zal ook de mailwisseling plaatsen op mijn patiëntendossier bij het LUMC. Berna heeft deze ontwikkeling doorgegeven aan Joke en Paula.

De nieuwe steunzolen van Berna zijn zo goed gemaakt, dat alle problemen opgelost lijken te zijn. Wel is het zo dat Berna op sokken of blote voeten ongeveer weer dezelfde last krijgt als voorheen. Ietsje minder. Wie weet moeten de tenen wennen aan een nieuwe stand. Steeds schoenen aan of niet. Of de steunzolen aan de voeten vastlijmen?
Ap gaat in de middag naar een ex-cliënt van Humanitas om te kijken hoe het met haar gaat.

20 mei
Berna neemt contact op met de klinisch genetica van het LUMC, Christi van Asperen. In oktober 2006 kreeg zij van haar de uitslag van het erfelijk DNA onderzoek. Berna bleek drager van een mutatie op het MSH6-gen (syndroom van Lynch). Wij vragen haar per e-mail of zij iets voor Berna zou kunnen betekenen bij een multidisciplinair overleg (MDO) op 5 juni a.s. in het LUMC.

19 mei
En de nieuwe route was een succes. Niet dat we veel vogels hebben gezien, maar de route was mooi. We hebben wel heel veel vogels gehoord.

18 mei
We gaan de route voorrijden die morgen door weer-of-geen-weer wordt gereden. Het stuk door de Nieuwe Driemanspolder is nog niet eerder door hen gereden.

foto: Berna

Er is ook even stilgestaan bij de Molendriegang van Leidschendam. Daarmee weisrd in 1672 de Driemanspolder drooggelegd.

17 mei
Tygo komt in de namiddag opa nog even feliciteren. Daar hoort (tegenwoordig) een glaasje wijn bij.
Er ontstaan (daardoor?) hele leuke gesprekken. Zoals over de manosphere en de AZC’s.
De pioenrozen, die Giel onlangs meebracht zijn van rood naar geel verkleurd.

16 mei
De broers en zussen van Ap komen zijn verjaardag vieren. In kleinere getale, want er zijn wat afzeggingen. Natuurlijk kreeg Berna alle aandacht, want zij spraken haar voor het eerst sinds 19 maart. Men toonde zich zeer begaan met haar lot.

En met de onzekerheid waarin ze verkeert. Ap maakt als een volleerde barista belegde broodjes klaar. Die vielen goed in de smaak.

Jan had een grote doos bij zich met vers gesneden orchideeën.

15 mei 🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈 en zo 79 keer

We hebben allebei een akelige droom gehad maar kunnen hem niet meer reproduceren. Aps verjaardag laat zich horen op de telefoons. Bliepjes, piepjes en live gesprekken. In de ochtend arriveren Paula en Gerrit op OV fietsen. Na de koffie gaan we wandelen in Cronesteyn, waar we deze jonge Lepelaar tegenkomen. In de toppen van de bomen is het een geklepper van jewelste. We lunchen bij de Tuin van de Smid.

14 mei
Na een indringend gesprek met Ap over hoe na de uitslag PET-scan verder op langere termijn, kan ik eindelijk huilen. Ap is al over dingen aan het nadenken waar ik nog niet aan toe ben. Zijn stelling is, dat hij bezorgdheid bij mij wil wegnemen. Dat is dus niet gelukt.

13 mei
Tygo en Rune komen gezellig eten. Giel is verhinderd. En dat betekent weer hele andere gesprekken dan gewoonlijk. Heerlijk. Tygo bleef zelfs lang tot 20.00 uur. Heel inhoudelijk gesproken over de gezondheidszorg en de gezondheid van Berna.

12 mei
De gebruikelijke dingen: Singelpark en fietsen. Berna en haar cluppie zijn blij verrast door Thera. Zij kondigde een verrassingstocht aan met als enig aanknopingspunt: startpunt knooppunt 44 Zijldijk. Welaan het dreigde af en toe te regenen en er stond een harde wind (6 Bft). Maar weer of geen weer: we fietsen. De verrassing van Thera bestond uit een lunch bij de Polderfabriek in Leiderdorp ter gelegenheid van haar 50jarig huwelijk. Een mooie locatie. Voormalig informatiecentrum A4/TGVtunnel. Haar man Jacques stond ons op te wachten.

En wie kwam ik daar tegen? René Leschot, een klasgenoot van Marijn op de Dukdalf en die al eens met ons naar Schier is geweest. Dat was in 1984. Berna werd er onverwacht door hem aangesproken met: “Dag mevrouw Zwinkels, een witte wijn voor u?” De anderen keken natuurlijk stomverbaasd. Hij is de manager van deze nieuwe lokatie. De hartelijke groeten Marijn!


PS: René blijkt ook heel goed bekend te zijn bij de familie Bontje. Het waren buren in de Heivlinder. De Bontjes vierden laatst hun 60 jarig huwelijk in de Polderfabriek.



11 mei
In het weekend zagen wij een prachtige reportage van Vroege Vogels over een bijzonder water- en natuurproject bij Zoetermeer.

Er is door het Hoogheemraadschap Rijnland een giga waterberging aangelegd in een oude polder. De daar actieve boeren zijn daarvoor uitgekocht. Als hevige regen wordt verwacht wordt bij Stompwijk een nieuw gebouwde stuw open gezet. In de buurt van Leidschendam is een uitlaat gebouwd om alle water weer gecontroleerd in de boezem te laten wegstromen. De normale waterstand is zo ingesteld dat het een eldorado is geworden voor watervogels en steltlopers. Heel veel plas dras.

Ongelooflijk hoeveel vogels daar in het voorjaar zijn. Of om er te blijven, of op doorreis. Kluten, tureluurs, grutto’s, lepelaars, kieviten, allerlei soorten eenden, etc.

Ap besloot de route direct uit te testen en Ap was dus effe weg toen Giel een hand vol Pioenrozen bij z’n mam kwam brengen.



10 mei

In de ochtend gaan we naar Mijke, want zij heeft een moederdagcadeau gemaakt.

Als het meezit, gaan we daarna met de rolstoel en de metro naar Hoek van Holland. Een frietje aan het strand!

Het zit mee. Het oude NS spoortje is vervangen door een moderne RET Metrolijn met wel 8 stops in alle plaatsen langs de Nieuwe Waterweg. Je loopt uit het station zo het strand op. En het eten van een frietje mét kroket is voor Mijke hélemaal feest. We zijn lekker uitgewaaid. Teruggekomen in De Blijhof, was Mijke tot tranen toe blij om Jacob weer te zien.
PS: Het leek ons beter om Mijke niet te vertellen wat er met Berna aan de hand is. Ook de leiding laten we er even buiten.

9 mei
Koos en Mary komen even aanwaaien. In de daktuin heerlijk koffie gedronken. Voor de lunch zijn we toch maar even naar binnen gegaan, want de temperatuur zakte en de zon schuilde.

8 mei
Het belooft mooi weer te worden. En dat komt goed uit, want wij hebben een afspraak met Annelot en Derk, vrienden van ons uit Ter Aar. We ontmoeten elkaar bij de Aspergehof in Woubrugge en gaan daarna lekker lunchen bij ’t Oude Raadhuis langs de Woudwetering. Het weerzien was zeer hartelijk en warm. Zij leven met ons mee. En wij met hen, want zij komen ook regelmatig in ziekenhuizen. Tijdens de heerlijke lunch was er voldoende aanleiding om heel hartelijk te lachen. Dat doen we trouwens bijna altijd als we bij Annelot en Derk zijn. Ap kent Derk uit zijn studietijd in Leiden.

7 mei
‘Ons” merelmannetje zit voor het eerst dit seizoen weer op de dakranden en zingt dat het een lieve lust is. Afbakening van zijn terrein.

6 mei
De oncoloog belde om door te geven, dat ook het LUMC geen mogelijkheden ziet om een biopt van de lymfeklieren te nemen. Ze zijn te klein. Of dat een goed bericht is of niet, weten we niet. Op 29 mei *) wordt een PET-can op 29 mei maken om die te vergelijken met die welke dan 8 weken terug in het Alrijne werd gemaakt. Zijn ze groter of kleiner geworden? Op 8 juni gaan we naar het LUMC om de uitslag te vernemen en om dan weer een nieuwe strategie op te zetten.
*) Op 28 mei zouden we aankomen in Menaldum voor een klein weekje Friesland. Dan maar een dagje later vertrekken naar daar.

Marian is plotseling opgenomen in Alrijne L’dorp met hele hoge koorts en e-coli in het bloed. Dat is een ernstige bloedvergiftiging, waaraan destijds Jan Willem is overleden.

4 mei
Het was een prettig gesprek met de oncoloog op het LUMC. Marijn was per telefoon ook weer aanwezig. Niet vanuit Zeeland maar nu vanaf Bonaire.
De oncoloog (dokter Souwer) gaat uitzoeken of de 2 verdachte plekjes op de lymfeklieren misschien toch kunnen worden aangeprikt om te kunnen vaststellen of zij te maken hebben met de tumor in de nier. Pas daarna kan er een actieplan worden opgesteld: een nieuwe PET-scan – tijdje niets doen – chemo – immuun – opereren- of misschien een combinatie daarvan? Wordt vervolgd dus.

In het ziekenhuisrestaurant praten we Giel bij (hij werkt op steenworp). Ook Tygo komt er even bijzitten. Hij zat in de bieb te studeren. Drie generaties Zwinken bij elkaar om even bij te praten over Berna.

3 mei
Zus Joke komt gezellig koffie doen. Nou ja gezellig? We nemen samen even alle familieleden door die kanker hebben gehad. Dat wil het LUMC morgen nu eenmaal weten. En joke is het beste op de hoogte.
Vanmiddag gaan we borrelen bij Edith en Hans.

2 mei
We vertrekken voor een bliksembezoek aan Marijn en Michael om het consult van a.s. maandag bij de internist oncoloog van het LUMC voor te bespreken. Het zal – gelet op de toegestuurde brochure van het LUMC – gaan over behandelwensen en -grenzen. Niet niks. We pakken de map NVVE erbij, waarin allerlei belangrijke documenten zitten die betrekking hebben op gezond en niet gezond, wat we wel willen en niet willen. Maar wat we vooral óók willen weten, is of de conclusie van Alrijne de enig juiste is: operatie niet aan de orde, alleen systemische therapie.

1 mei
Berna heeft een lunchafspraak met Janine. Ze kent haar van jaren geleden van een sportschool. Haar man is niet zo lang geleden na een lang ziekbed overleden. Voordien aten we altijd met z’n viertjes. Ap gaat ook mee. Het was een hartverwarmend weerzien.

30 april
Oncologie LUMC belt: kunt u vandaag of morgen bloed laten afnemen? De oncoloog wil dit graag. Wat moet je anders dan “Tuurlijk” antwoorden! Morgenochtend voor onze afspraak in de Leidse Hout met Janine gaan we even aan bij het LUMC. Oncologie belt weer: even uw medicatie doornemen. Nou dat was snel klaar: ik slik niks. Vitamine D van het Kruidvat, was niet interessant.

Giel en Linda komen bij ons asperges eten. Gezellig. Verse asperges uit Woubrugge met een heerlijke ei/radijssalade, rode Rosevalletjes met Provençaalse kruiden, uitgebakken prosciutto en bearnaisesaus. Jammie. We hebben het natuurlijk ook heel serieus over Berna gehad.

Heeft wel iets van spareribs.

Grote kans dat wij elkaar elkaar in het LUMC gaan tegenkomen. Ap is vandaag door de huisarts naar reumatologie in het LUMC verwezen vanwege “Cervicale klachten rechts bij artritis” zoals staat in de brief van de Rugpoli-radioloog aan de huisarts.

29 april
Berna gaat ‘s-morgens naar Kievit voor nieuwe schoenen. Het valt niet mee om mooie schoenen in haar maat 36 M te vinden. Het merk Hartjes is er (maar ja die hebben maar 1 soort schoen en die heb ik de afgelopen 3 jaar al gedragen). Gelukkig is er ook een nieuw merk (wel weer duurder natuurlijk) die een iets andere vorm en opmaak hebben en ook maar 1 model. Blauwe schoenen in mijn maat besteld. Volgende week komen ze binnen.

In de middag belt het LUMC voor de eerste afspraak van Berna bij Oncologie op 4 mei. Wel moet ik van tevoren een folder over “Praten over behandelwensen en -grenzen, informatie voor patiënten en naasten over behandelbeperkingen” lezen. En dat is best heftig.

Ap is druk met zijn Paterstraatje, want dat is al bijna 2 maanden volledig afgesloten in verband met werkzaamheden voor de Uni. En in deze droge dagen is water geven een vereiste. Hij heeft een tijdslot kunnen regelen met de aannemer, zodat hij er volgende week met zijn Singelparkmaatje (sinds 2013) erbij kan. Hij vreest dat veel varens zullen zijn beschadigd.

28 april
In de middag gaat Berna naar Livit om haar voeten te laten opmeten voor het maken van nieuwe steunzolen. Helaas zijn mijn voeten niet smaller geworden na de hallux valgus operatie. De schoenmaat blijft 36 wijdte M.

27 april
Lopend door de binnenstad komen we deze bijzondere bloem tegen. Plantnet zegt dat het een Duitse Pijp is.

25 april
We gaan vanmiddag asperges scoren in Woubrugge. We hebben Rob en Irene Guffens uitgenodigd voor een aspergemaal bij ons. Dat was smullen geblazen. Veel opgehaald over Passo Lou Ben. Ze kwamen er regelmatig en hebben nooit meer een betere streek en betere B&B meegemaakt. Ze vertelden veel over hun cruise-ervaringen. Laatstelijk nog op de Middellandse Zee.
Toch zouden wij er geen zin in hebben.

Vanmiddag krijgen we geld toe als we stroom gebruiken. Toevallig (?) zijn de vaatwasser en de wasmachine vol en kunnen we gaan scoren.

24 april
Een zeer belangrijke dag voor Berna en iedereen om haar heen. We hopen dat nu alle stukjes van de puzzel bekend zijn en dat er plannen worden gemaakt. En welke zijn dat? We hopen stilletjes, dat er een beter perspectief wordt geboden dan op 19 maart. Fingers crossed!!
Van een beter perspectief dan 19 maart is geen sprake. Integendeel. Ik ben uitbehandeld bij Alrijne en doorverwezen naar het LUMC afdeling Oncologie voor een systeemtherapie. We moeten wachten op een afspraak. Er heeft naar ons idee geen overleg plaatsgevonden over de uitkomsten van de patholoog over de biopten. De uroloog had het over een overleg in maart. En niet over een overleg na 14 april met de patholoog over de biopsie.

23 april
Vandaag komen voorlopig voor de laatste keer dit jaar 2 gasten van Vrienden op de Fiets. Een moeder met dochter. Berna heeft zich als gastadres voor 2026 laten uitschrijven, gelet op de onzekere gezondheidssituatie.

Eind van de ochtend gaan we lekker eenvoudig lunchen bij Edith en Hans. Zij zijn zeer meelevend en willen alles weten. Om 13.30 uur stapt Ap in de trein naar Hoofddorp voor een bezoek aan de rug- en nekpoli.
Bij het boodschappen doen, ziet Berna dat er 2 boa’s en 1 handhaver bij het uitgaan van de school iedereen aanspreken die verkeerd geparkeerd staat of geparkeerd zonder te betalen. Een auto die op de parkeerplaats voor ons gebouw staat wordt zelfs bekeurd. Fijn dat de gemeente nog steeds af en toe alert is.

22 april
De zon schijnt. Daar word je vrolijk van. Ap gaat even alle planten in het Paterstraatje water geven. Rond 11 uur gaan we naar Cronesteyn voor een wandeling, o.a. langs de kolonie lepelaars. Kijker mee dus. Wie weet kunnen we mooie foto’s maken; de bomen zitten nog niet volledig in blad.
Berna ziet dat de afspraak die wij vrijdag a.s. hebben met de uroloog bestaat uit twee gedeelten: gesprek met uroloog en gesprek met een verpleegkundig consulent over uitslag PA ONCO bespreking. We gaan het zien.

21 april
Berna gaat lekker fietsen en Ap klussen in het Paterstraatje. Gaandeweg worden we wat zenuwachtig over vrijdag.
De fietstocht was heerlijk een deel bollenvelden en een deel duinen. Lekker zonnetje en de terugweg door het duin de wind in de rug.

20 april
De uitslag van de patholoog anatoom is binnen. Hij gaat linea recta naar Marijn. Een collega uroloog van Marijn denkt aan maatwerk. Een combinatie van opereren en chemo bijvoorbeeld. Op de gebruikelijke schaal van 1 – 4 geeft de patholoog het aangetroffen urotheelcelcarcinoom een 2. Als we dat googelen komt AI met dit verhaal. We worden een ietsiepietsie optimistischer. Nou ja, een grote (open) buikoperatie is natuurlijk ook niet niks. We gaan het hopelijk vrijdag horen.

17 april
Dé dag dat wij 55 jaar zijn getrouwd. Onze trouwkleding passen wij niet meer of hebben we niet meer. Rondom onze 12,5-jarige bruiloft hebben wij onze trouwkleding nog aangetrokken en plechtig aan Marijn en Giel laten zien.

We gaan heerlijk lunchen in Hillegom, en passant even een door Berna gemaakte fietstocht voorrijden. De tocht (52 km) was prachtig, ongeveer alle kleuren van de regenboog gezien in de vorm van tulp, narcis, hyacint. Nu zijn de bollenvelden op z’n mooist. En de lunch was heerlijk, lekker buiten op een terras. Vlakbij het gemeentehuis, waar op dat moment juist een trouwtje had plaatsgevonden. Toen het bruidspaar naar buiten kwam speelde het carillon het ” Daar komt de bruid.”

16 april
Op 16 april 1971, dus 55 jaar geleden, zijn wij in Naaldwijk ‘voor de wet’ getrouwd. Dat wil zeggen dat wij officieel zijn ingeschreven in de gemeente als “gehuwd”. Het echte feest is morgen (trouwen in de kerk) met de hele familie en vrienden.

14 april
We starten de dag vroeg, zodat Berna tot 06.30 uur nog wat water kan drinken. We zijn om 08.30 uur in het Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp voor een dagopname. Reden: het nemen van een biopt uit de aangetaste nier. Dus niet uit de lymfeklieren, zo hebben de artsen gisteravond alsnog besloten, hoorde Berna in het ziekenhuis. En het gaat ook niet via een CT-scan maar middels een echografie. Weer een nieuwe folder van het ziekenhuis gisteren gelezen (nu begrijpt Berna waarom die folder per e-mail is gezonden), want voor dit onderzoek moet Berna wel het een en ander laten en/of doen.
Het onderzoek is prima verlopen (op de prikken voor verdoving na dan). Ook de nabehandeling (druk op de nier uitoefenen via het plat liggend leunen op dikke kussens en een drukverband) en vervolgens 2 uur plat liggen. Voor Berna: luisterboeken (nieuw werkwoord!) dus. Heerlijk hoefde ze ook niet steeds naar een praatgrage medepatiënt te luisteren. Om 15.00 uur kon Ap Berna ophalen. Terug naar huis. Of nee, eerst naar een lekker zonnig terras voor een mooi glas Viognier.
Thuisgekomen ging eigenlijk alles zoals van ouds. Geen pijn of iets dergelijks. Kortom: geslaagde actie. Nu de uitkomst nog………………

13 april
In de ochtend gaat Ap naar de huisarts in verband met ernstige nekklachten, die maar niet overgaan. Berna gaat samen met Saskia Kousemaker een fietstochtje rijden naar het Buiten Huis bij de stoomtrein Leiden/Katwijk. Even bijpraten.
Ap komt terug met een verwijzing naar de Rugpoli in Hoofddorp en een bloedonderzoek in verband met mogelijk ijzertekort. De behandelend huisarts heeft heel belangstellend geïnformeerd naar de toestand van Berna.
Vanaf eind van de dag (00.00 uur) mag Berna niets meer eten. Wel nog plat water drinken tot 06.30 uur in de ochtend. Daarna niets meer tot na de CT-scan en punctie.

12 april
Ap werkt aan een nieuwe audiotour van de Uni, dit keer over Poëzie. Over de muurgedichten in Leiden. Welke gedichten meedoen is bekend en Ap heeft al een looproute erlangs op de kaart van izi-TRAVEL uitgetekend. Die route gaan we vanmiddag samen even checken.
Vanavond gaan we naar onze buren. Net terug van 2 weken vakantie. We hebben veel bij te praten.

10 april
Aan het eind van de middag komen Margreet en Thijs een goed glas wijn drinken en wat hapjes verorberen. Wij willen hen even bijpraten.
Ap ontdekte boven de auto in de garage een nestje in aanbouw van een winterkoninkje denken wij. Uitgehouwen in een piepschuimplaat. Is dat niet leuk in deze rare tijden? BELEEF DE LENTE!! Eén nadeel, onze zadels krijgen poep te verwerken.
Met Margreet en Thijs was het gezellig en ook heel verrassend. We kwamen te spreken over geocaching en zij herinnerden zich dat zij bij ons een keer zo’n schat hadden gevonden maar niet meer wisten waar. Ze hadden hun vondst in het boekje genoteerd en een visitekaart van Thijs achter gelaten.

Ap liep naar de werkkamer en kwam terug met het bewuste blauwe doosje, dat wij in 2009 op de Serre Gros hadden verstopt. En jawel, in het boekje zagen zij terug wat zij destijds schreven en ook het visitekaartje van Thijs, dat zij er in achterlieten. Dat was op 16 juni 2011. We konden het in ons eigen dagboek terugvinden. We werden er alle vier even heel emo van.

8 april
Ap is heel druk met het maken van een website waarop we een blog bijhouden over de gezondheid van Berna.

7 april
Berna gaat in de ochtend even lekker fietsen. Omringd door mensen die op de hoogte zijn en haar kunnen stutten als het nodig is. Ap is druk met het opzetten van een website waarmee we de “achterban” constant kunnen informeren, zonder mailtjes te hoeven sturen. Behalve natuurlijk op cruciale momenten.
Vanmiddag gaan we getweeën naar Alrijne L’dorp voor de bespreking van de PET scan. Geeft deze het definitieve antwoord op de vraag wat er aan de hand is, of is er nog aanvullend onderzoek nodig? Marijn schuift ook weer aan maar nu ook met de camera om te kunnen meekijken naar de beelden die de uroloog aan ons laat zien.
Het goede nieuws is dat er buiten de nier en 2 verdachte plekjes nergens andere twijfelachtige plekjes zijn gevonden. Er wordt een afspraak gemaakt om van de 2 aanwezige plekjes weefsel of vocht te verkrijgen. Dat zal nog moeilijk zijn, want bijna niet te bereiken. Pas dan kan worden bepaald welke maatregelen nodig zijn om het gevaar te keren of te verminderen.

Wij zouden vandaag vertrekken naar Kortrijk maar hebben die korte vakantie helemaal afgezegd.

6 april 2de Paasdag


Heerlijk zonnig weer. Na de kranten en het nieuws gaan we in de daktuin aan het werk.
Vanmiddag komt Jaap Visser even aanwaaien. Altijd gezellie.

5 april 1ste Paasdag
We vertrekken naar Dymph en Wim. Ook dit was al een tijdje geleden afgesproken. Nu kunnen we het nieuws over Berna vertellen. Het kwam hard aan. We hebben heerlijk gewandeld en lekker geluncht.

Tot zo in de kantine!

4 april
Opa gaat in Oegstgeest Tygo aanmoedigen tegen BV Leiderdorp!!! Het is een leuke wedstrijd en hij ging met de winst naar huis. Maar eerst moet hij nog zijn 16-jarigen team coachen. Tussen de 2 wedstrijden door trakteerde hij opa op een biertje 0%. Toppertje!!

3 april
Lang geleden al hadden we een afspraak met Arnold en Joke om hier te lunchen. Het leek ons beter die niet af te zeggen maar hier het verhaal te doen. Het werd vervolgens een heel gezellige middag.

2 april
Om 15.30 uur waren we even bij Mijkes grote vriendin. Corrie vond het heel fijn dat we haar persoonlijk kwamen vertellen, wat er bij Berna aan de hand is. Ze is het helemaal eens met ons dat wij het niet aan Mijke gaan vertellen. Ze zal er niets van begrijpen. Pas als aan Berna’s uiterlijk iets te zien is, of als ze in het ziekenhuis terecht kom, dan is het vroeg genoeg. Ook de Blijhof en De Boei informeren wij niet.

Corrie vroeg ons toestemming om – naast de vakantie met de hele club van de Blijhof – in september of zo een week weg te gaan met Wil (de moeder van Rick), Mijke, Rick en zij zelf. Even tot rust komen, want op De Blijhof is het best druk. Mijke kan goed met Rick opschieten. Ze reageert op hem niet zo emotioneels als op Jacob. Wij vonden dat een ‘idee met een hoed’. Doen dus. Ze willen dan naar Goes.

In de vooravond gaan we naar Alrijne Leiderdorp voor de FDG PET-scan in Alrijne Leiderdorp. Je moet je aardig voorbereiden: 6 uur voor de PET-scan niet meer eten. Alleen water drinken. 2 uur voor de PET-scan een liter water drinken. Allemaal goed te doen. Het verliep helemaal zoals in de brochure van Alrijne was beschreven. Om 20.00 uur waren wij weer thuis. Nu afwachten wat de PET-scan laat zien en wat er nog moet volgen.

1 april
We hebben Deirdre gevraagd om bij ons aan te schuiven bij de Peppelschransers “omdat we iets belangrijks hebben te vertellen”. Er was nog wat gespeculeerd over de reden van het familieberaad (ze gaan uit elkaar), maar wat wij vertelden had niemand zien aankomen. We hadden er tegenop gezien maar Tygo en Rune hielpen ons heel fijn over de drempel.
We stuurden nog die avond een bericht naar de familie Zwinkels en Droog en naar onze beste vrienden. Andere vrienden en kennissen horen het later nog wel

31 maart
Om 11uur20 heeft Berna de afspraak met dr Van der Spruit in het Alrijne te Alphen. In het kort wat er besproken is met Marijn via de telefoon op de speaker erbij.
Om de aard van de tumor en de plekjes goed te kunnen beoordelen zal er binnenkort ook nog een FDG PET-scan worden gemaakt en moeten er misschien ook nog biopten worden genomen. Pas dan kan iets worden gezegd over de prognoses. Mevrouw Zwinkels, u wordt niet meer beter”, zei de uroloog heel eerlijk. 
Dit heb ik aan Marijn geschreven:

Heel veel dank Marijn voor het meeluisteren en -spreken bij ons consult met de uroloog (Joost van der Spruit). Het begint in te dalen en ik weet dat ik niet meer 100 kan worden. Jammer. Ook fijn om te horen dat v.d. Spruit er alles aan gaat doen om mijn nog resterende leven zo aangenaam mogelijk te maken. Hij zei ook: doe waar je zin in hebt, eet en drink wat je lekker vindt. Zorg dat je fit blijft.
Bij het bezoek aan Joke, Gerrit en Marian was ik niet goed in staat om te spreken. Weet je het gaat eigenlijk niet om mij, maar om degenen die achterblijven zonder mij. Ik heb daar verder geen last van.
Lieve groet
Mam


30 maart
We informeren de Alphense Club en spreken af om morgen na het bezoek aan Alrijne bij hen langs te gaan. Berna gaat vandaag even bij haar zus Joke langs. We informeren ook Corrie en gaan op 2 april bij haar langs.

29 maart
We vieren vandaag de verjaardag van Mijke zoals vorig jaar weer bij La Place in Zoeterwoude. Makkelijk te bereiken, een grote familietafel, een goed buffet en . . . één gezamenlijke rekening.

Het is alweer 49 jaar geleden dat zij in Leiderdorp geboren is. Deze keer hebben we ook Marian uitgenodigd.
Ap heeft een stellage gemaakt van Tonkin stokjes waaraan 2 grote opgeblazen cijfers 4 en 9 cijfers kunnen worden op-gehangen. Het oude fotostatief dient als standaard.

Als iedereen rond 12 uur is aangekomen, beginnen we met koffie, thee of iets anders te drinken. Met een klein soort van koekje erbij. Er zijn geen taarten in het restaurant te vinden. Na de koffie zingen we voor Mijke en geven we haar de kleine cadeautjes. Er lijkt voor haar geen einde aan de stroom van flesjes te komen. Nog meer? Nog meer? Het was een ideetje van Corrie die ook een soort van beauty case op internet was tegengekomen, om ze ordentelijk in te bewaren. Afdeling Zeeland gaf een flesje remover met ronde watjes.

Dan wordt het tijd om wat te drinken en te eten te gaan halen. Heel bijzonder dat er van het eetfestijn geen fot’s zijn gemaakt!!
Wij willen Corrie een cadeau geven voor de zorg en aandacht die ze al 31 jaar een Mijke geeft.


Met de gasten is afgesproken dat iedereen een fles nagellak geeft en Corrie heeft een beauty bag gekocht waarin alle flesje kunnen worden neergezet.

We praten nog wat na en nemen afscheid van elkaar. Giel, Marijn en Michael komen nog even mee naar 12hoog om de situatie met Berna te bespreken.



27 maart
Begin van de middag een bezoek aan de orthopeed van Bergman Clinics. Berna is niet tevreden over de operatie aan beide grote tenen van afgelopen december. In tegendeel, zij is van mening dat ze er niets mee opgeschoten is dan alleen een wat smallere voet. Alle andere klachten zijn er nog. De orthopeed legt aan de hand van Berna’s klachten uit wat er aan de hand is. Het gaat om de sesam-beentjes (vervat in een pees) onder het gewricht van de grote teen.

Die zijn er bij de operatie weer onder gezet, zoals het hoort, want stonden voor de operatie naast het gewricht van de grote teen. Alleen het geeft pijn. Steunzolen kunnen die pijn én de andere klachten (zoals het omhoog staan van de grote teen) verhelpen. De orthopeed schrijft een instructie voor de podoloog, waar Berna eind april naar toe gaat voor nieuwe steunzolen.

De luizenpop of pot heeft een nieuwe verlichting gekregen. We kochten hem op een keramiekmarkt in Gouda, toen we in Alphen aan den Rijn woonden.

Ap ging vandaag weer even op bezoek bij Chawan, de Koerdische vrouw, die hij via Humanitas kent. Ze vertelde over haar bedevaart naar Mekka en Medina en gaf hem een klein flesje bronwater daar vandaan. Te vergelijken met het water van Lourdes.

25 maart
Maanden geleden al maakten we een afspraak voor een Factory Tour bij Loop Biotech in Delft. Het is een start-up van een paar Delftse studenten die inmiddels al een aardige scale up lijkt te zijn geworden. Hun missie past heel goed bij de onze. Begraven worden zonder impact voor de natuur. Integendeel, volgens hen wordt de natuur erdoor verrijkt.

24 maart
Giel kwam even aanwaaien met een bos tulpen; even sonderen hoe het gaat.

22 maart

Ap loopt vanmorgen om 06.00 uur mee met een vogelwandeling door het Singelpark en een deel van de stad. Brrrr, het was koud! En daarom lieten de vogels zich pas aan het eind van de wandeling horen. Het was leuk en leerzaam. Zonder appjes!.

19 maart
Mijke heeft de leeftijd van 49 jaar gehaald.
Berna heeft vanmorgen een tijdslot van 10 minuten bij de uroloog in het Alrijne/Diac. Waarom zo kort? Alleen slecht of juist alleen goed nieuws?
Het werd plotseling een heel slecht nieuwsgesprek. In de rechternier zit namelijk een grote tumor en waarschijnlijk al jaren lang. Dat Berna daar nooit last van heeft gehad. In de CT-scan zijn ook uitzaaiingen te zien. De diagnose is nog niet compleet. Daarover wordt op 27 maart gesproken in een multidisciplinair overleg met specialisten van Alrijne en LUMC. 31 Maart gaan we naar Alrijne/Alphen voor een gesprek met dezelfde uroloog. Misschien is er dan al een behandelplan. Enfin: het leven is eindig. En beter zo, dan kan afscheid worden genomen van geliefden, mensen, dingen, seizoenen.

18 maart







Op naar het stembureau. Verkiezingen gemeenteraad.
Giel wil vanavond een half uur eerder bij ons met de kids eten, want gaat daarna met 3-en door naar een stembureau in Leiderdorp. Goed zo! Ap dacht samen met de Peppelaars de Kieswijzer voor Leiderdorp in te vullen. Dat lukte niet maar we kwamen wel te spreken over de verkiezing, en warempel: Rune zat tijdens het toetje die kieswijzer in d’r eentje in te vullen. In L’dorp is de situatie overzichtelijk. Er doen maar 6 partijen mee: 5 landelijke en 1 lokale. Hierboven staat de uitslag. In Leiden was er meer te kiezen maar of dat nou zo fijn is.

15 maart
We vieren de verjaardag van Martin in Honselersdijk. In Aps ouderlijk huis, vanwaar hij naar school liep en naar de kerk. Hij was er misdienaar. Zoals ook al zijn broers. We zwommen in de sloot; kanoden; schaatsten en visten op paling. Als kind sliep ik in de kamer onder de rechter dakkapel. Later in de kamer rechts.

13 maart
Ap gaat praten met de Humanities Faculteit over een nieuwe audiotour. Daarna haasten we ons naar Joke en Ger voor een lunch met de Alphense Club. Berna heeft dit bloemige cadeautje geconcipieerd. Het was weer openhartig en gezellig. Joke is redelijk bekomen van de val van de behandeltafel. De groeten!
Het telefonisch consult bij de uroloog is omgezet in een fysiek consult. Type consult: controle. Tijdsduur: 10 minuten. Eveneens op 19 maart in de ochtend. Berna gaat ervan uit dat het zal gaan over wat is aangetroffen in het bloed en de CT-scan. Hopelijk slechts nierstenen en niks anders.

12 maart
Berna is binnen 1 uur weer thuis van de CT-scan in Alrijne. Donderdag 19/3 krijgt ze telefonisch de uitslag.

10 maart
Berna’s bril raakte zondag bij het maken van deze foto van de avondzon flink beschadigd. De bril was verbogen en stond helemaal uit het lood op haar neus. Onze vaste opticien is maandag gesloten. Dus gaat ze vanmorgen om half 10 langs. In de hoop dat het montuur direct kan worden bijgebogen regelt ze dat Weer of geen Weer een half uurtje later zal starten.

En Look kon het montuur inderdaad direct repareren, gelijk maar de neuspadjes vervangen, want daar waren ze aan toe.
En toen naar het startpunt van de route. In Hazerswoude is koffie gedronken in De groene Kathedraal.

9 maart

Berna krijgt eindelijk Bergman aan de lijn en en er wordt een consult afgesproken op 27 maart.

Fietsend door het Groene Hart was het ons al opgevallen: Steeds meer sloten zijn verdwenen. En dus ook steeds meer mooie borders van 1 m breed (waar geen mest mag worden uitgereden) met wilde bloemen. Dit is niet goed voor biodiversiteit.

8 maart
Ap gaat Tygo aanmoedigen in Oegstgeest. Ze moeten tegen Bona Stars Leiden. Genoemd naar het Bonaventura, waar de basis ligt van deze (inmiddels ZZ) basketbalclub.

Berna begint zich te ergeren aan Bergman. Zou het toch zo zijn, dat de privéklinieken alleen maar behandelingen willen uitvoeren en liever geen nazorg bieden? Want waarom reageren ze niet op e-mails waarin zij haar zorgen uit over haar revalidatie. De grote tenen staan nog steeds schuin omhoog en belemmeren de naastliggende tenen, en komen bij lopen niet helemaal op de grond. Zij is benieuwd naar de reactie.

7 maart
Het is mistig 🌫️ en Joke van Heijningen is jarig: 81.
Zelensky gaat Trump helpen met de levering van afweer drones. Eigenlijk: ruilen voor patriot raketten. Nu heeft Zelensky de kaarten en creëert Trump een 3de wereldoorlog. Het kan verkeren.

Vanavond gaan we bijpraten bij de buren Peter en Monika.

6 maart
Vandaag gaat Berna naar SCAL voor afname bloed om de nierfunctie te checken.
Ap gaat verder in de daktuin. Het is heerlijk weer; een zonnetje en lekker warm voor de tijd van het jaar (zo’n 17 graden met een flauwe zon vanwege Saharazand).

5 maart
Alrijne belde: “Mevrouw, wij doen standaard eerst een scan zonder contrastvloeistof en daarna eentje met.” De vraag “Maar waarom krijg ik dan alleen een digitale folder over CT-scan mét contrastvloeistof toegestuurd?”, vergat Berna te stellen. Dat gaat ze ter plekke nog even doen.

Wat een gedoe in het Midden Oosten. Het is duidelijk dat Israël de initiatiefnemer is geweest voor de aanval op Iran, want zij willen de alleenbaas zijn/worden in die regio en vinden de VS al gauw aan hun zijde. Maar een afgedwongen bestand leidt zelden tot blijvende vrede. Oude ressentimenten poppen altijd weer op. Schandalig dat nu de Koerden worden gevraagd om te helpen het regiem in Iran omver te werpen. Een volk dat bij eerdere bestanden/vredes en nooit een eigen staat mocht krijgen, zoals dat de Palestijnen nu ook overkomt. De al lang geleden ook door Israël getekende 2-staten oplossing wordt door Israël al jarenlang vertraagd en inmiddels feitelijk onmogelijk gemaakt. Tot zover “de duiders van 12hoog”.

Het is wel bijzonder te lezen dat de Ayatollah c.s. zich in een pand bevond aan de Pasteurstraat in Teheran.

4 maart
Vanwege wereldwijde Dag van Obesitas hebben we bedacht om vandaag het eten niet op de normale grote borden te serveren maar op kleinere borden. Nou dat vonden de Peppelschransers geen probleem. Ze schepten wat hoger op. Deze keer andijviestamp met kaas en een burger. Voor Giel en Ap een vega uitvoering.

3 maart
Vandaag heerlijk weer, dus: buiten spelen. Ap bij volkenkunde, Berna op de fiets.
In de middag belt Ap met de huisarts: nog een herhaalrecept nodig voor bloedverdunners? Neen. Mooi.

Berna belt met de huisarts én met het ziekenhuis afd. Urologie. Afgelopen vrijdag kreeg Berna heel veel buikpijn, aandrang om te plassen, maar er volgden alleen een paar druppeltjes helder rood bloed. En dat ging zo de hele nacht door. Vreselijk. Veel duwen en trekken aan de buik. Uiteindelijk in de loop van de zaterdagochtend 28 februari kwam de urine + bloed. Daarna was de pijn weg (alleen de urineleider deed nog pijn). Wel vreemd, nierstenen??? Gelet op de CT-scan van komende week contact gezocht met de huisarts en vervolgens met de uroloog. Want op de rol staat een CT-scan mét contrastvloeistof. En als dat gebeurt, zijn de eventueel nog aanwezige stenen niet meer te zien. Dus: wat gaat er gebeuren. Berna wordt morgen gebeld door het ziekenhuis.

2 maart
Ap gaat verder op het dakterras met de houten vlonder. Na een paar uur buffelen is hij algenvrij en kun je de houtstructuur en de kleur weer zien. Ook de tafelstenen zijn weer schoon. De stoelen kunnen weer worden gebruikt voor heerlijke lunches.

1 maart
De zon schijnt en wij rijden naar Wijk en Aalburg voor een bezoekje aan Els en Ab. Berna voor het eerst sinds december weer achter het stuur; ging prima.

Tijdens de koffie met “koek groot” gaven wij Appie en Els een toepasselijk kado in deze tijden met zo veel shit: Een pak met 4 rollen toiletpapier van The Good Roll. Papier impact. Die grap vonden ze wel leuk.

Veel gepraat. Meningen uitgewisseld. De lunch was lekkerrr (soep en gebakken schelvis op brood). Els heeft diverse gezondheidsproblemen, zoals zeer slecht kunnen horen (ondanks allerlei geavanceerde apparaten) en een hormoonkuur in verband met uitgezaaide borstkanker. Het zit ook in een van de longen. Valt niet mee voor haar en Ab.

28 februari
Snertweer. Toch gaat Ap nog even langs bij het Repaircafé in Roomburg. Daar lukte het om een slinger kerstverlichting te repareren. Vanavond eten we inderdaad snert.
Berna is de hele nacht in de weer geweest met gigantische buikpijn. Bloed in de urine. Uiteindelijk ging het in de morgen over.

27 februari
Het gaat vandaag regenen en daarom wil Ap de houten vlonder schoonmaken.
Met sodawater en een staalborstel op een steel. Ook het natuurstenen tafelblad krijgt ervan langs.


Ap gaat weer met Rune naar de therapie met honden. Leuk hoor, die gesprekken in de auto. Een soort rijdende biechtstoel.

In de pauze gaat hij naar het Cruquius Museum langs de Ringvaart. Dat werd – met een hoge dijk – aangelegd om de alsmaar groter en gevaarlijker wordende Haarlemmermeer droog te leggen. Het begon een dreiging te worden voor de steden Amsterdam en Leiden. De drooglegging gebeurde niet met windmolens maar met toentertijd supermoderne stoommachines uit Engeland. Het stoom gemaal zelf is niet meer in gebruik maar met gebruikmaking van hydraulische techniek is de werking ervan nog goed te ervaren.

Naast het gemaal is kortelings Het Polderpaviljoen gebouwd over de geschiedenis van de Haarlemmermeer.

26 februari

Het belooft weer mooi weer te worden, dus een fietstochtje maken. Via Wassenaar naar de landgoederenroute (altijd mooi en veel vogels!). Velden vol met sneeuwklokjes en krokussen. Prachtig. Vandaar met een omweg naar Museum Voorlinden voor een lekkere kop cappuccino en een dubbele espresso met een taartje van witte chocolade van Robèrt (en 2 vorkjes; staat tegenwoordig standaard op de apparaten waar de bestelling op wordt ingevuld). Heerlijk. De terugtocht via de Horsten.

25 februari
De zon schijnt uitbundig. Ap krijgt kriebels: de daktuin onder handen nemen. Vanaf het middaguur is hij druk en je ziet het opknappen.

24 februari
Berna gaat (na een stop vanaf begin december) weer meefietsen. Helaas is het mistig, maar ja, die trekt wel weer op. Fietstocht was prima te doen. Bij thuis de schoenen uittrekken, wel pijn onder grote teen gewricht.

23 februari
Ap stuurt zijn ik-stop-er-mee-mail naar zijn motorlawaai-achterban en naar de partijen die hem in de steek hebben gelaten. De site en het archief kunnen door iemand anders worden overgenomen.

22 februari
Het is herfst buiten, harde wind en regen. Lekker binnen blijven en vanavond een opgewarmd restje bruine-bonen-pinda-kokossoep met knapperig brood.

Ap broedt op een mail aan zijn motorlawaai-achterban, dat hij gaat stoppen met de kar te trekken en te duwen. Hij heeft geen puf meer om zich met de gemeenteraadsverkiezingen te bemoeien.

21 februari
We treffen Margreet en Thijs de Vries aan de dinertafel bij hen thuis. Wij hebben beloofd 2 flessen rosé van Jacques Coipel (die wij afgelopen weekend hebben gescoord) mee te nemen. Bij binnenkomst was net met schaatsen de massastart mannen geweest. De massastart vrouwen moest nog beginnen. Rete spannend allemaal. Jorrit Bergsma die het op zijn 40e toch nog flikt om goud te bemachtigen en ook Marijke Groenewoud behaalde in een zinderende race het olympisch goud.

De winterspelen zijn zeer fortuinlijk voor NL geweest, ondanks de slechte start op de eerste schaatsdag.
Bij Margreet en Thijs heerlijk gegeten en heel veel gekletst.

20 februari
Sinds enkele weken hebben wij op onze telefoon een app staan die BrandSnap heet. Met deze app kun je alle producten die je koopt scannen en krijg je te zien of iets Europees is of niet (en waar het dan vandaan komt). Wij willen nl. alleen Europese producten kopen en vooral geen producten uit Israël en Amerika. Zo kwam Berna er achter dat het merk Clinique huidverzorging Amerikaans is, oeps. Overgestapt op Biotherm (Frans) en dat de zeep van AH Care uit Israël afkomstig is. Overstap nog te bekijken want ook palmolive (waar palmolie inzit) is Amerikaans. Dit houdt Berna van de straat……

Het regent weer goud in Milaan: Antoinette
Rijpma-de Jong op het nippertje op de 1500 meter lange baan schaatsen en op de korte baan winnen de mannen goud op de 5000 wissel. Overwinningen die werden gehoopt maar niet verwacht.

19 februari
Onze Leidse Kjeld Nuis wint brons op de 1500 meter.
Ap kreeg ooit op de Uni conditietraining van zijn vader.

De laatste bloemen uit de 3 bollen.


18 februari
Blaasonderzoek Berna in het Alrijne Leiden. Na gesprek direct een cystoscoop. Er is niks mis met de blaas. Waar komt dan het bloedverlies vandaan? Dus: bloedonderzoek nierfunctie , ct-scan nieren. Eind september 2020 is een bloedonderzoek nierfunctie geweest (ivm coloscopie): nierfunctie goed.

16 februari
Xandra Velzeboer (shorttrack)haalt haar 2de Goud.

Het raamwerk is nog in tact.


In Aps zeker 5 jaar oude en vaak gedragen Alpaca sokken zijn op de hielen gaten ontstaan. Knollen. De rest is nog prima. Zonde om ze weg te gooien.

Toen zijn oproep op AI om zijn gaten te helpen stoppen alleen maar filmpjes op Youtube opleverde, kocht hij in de (laatste) naai- en breifournituren winkel in Leiden voor € 3,15 stopwol en stopnaalden en sneed hij uit een stuk piepschuim een soort paddestoel.

Na 2 uurtjes was het gepiept. Wat zou Ap z’n moeder trots op hem zijn geweest.

15 februari
Het heeft flink gevroren vannacht. En in de loop van de middag wordt sneeuw voorspeld. Nog in de ochtendzon brengen wij de dozen wijn naar de berging. Genoeg voor een paar jaar.

We zijn heel blij zaterdag naar de Ardennen te zijn gegaan in plaats van vandaag.

14 februari
We gaan naar Banneux in de Ardennen om daar onze wijnboer Jacques en zoon (tegenwoordig de baas van het domaine) Julien te ontmoeten en wat dozen wijn te kopen. Hopelijk krijgen we geen sneeuw. Het was een fijn weerzien.
Nou van die dozen wijn is alles goed gekomen: 3 dozen wit, 3 dozen rosé en 3 dozen rood. Moet voldoende zijn voor de komende 2 jaar. Volgeladen gaan we weer richting Leiden, zonder sneeuw gelukkig, alhoewel in Banneux de eerste vlokjes vielen. Juist voor donker zijn we na 549km weer terug in Leiden.
We kijken de 500 m mannen terug. Rete spannend. Stolz (VS) toch net nog 1e en de Boo (NL) 2e. Mooie prestatie.

13 februari
Vrijdag de 13e, hopelijk gaat vandaag alles goed. Ap gaat naar de huisarts om een oor te laten uitspuiten en Berna treft de voorbereidingen voor een lunch met Edith en Hans. We praatten met hen over de Nederlandse politiek en wisselden elkaars privé beslommeringen uit. Ook bespraken we nog even de uitkomst van de zaak tegen Simone. Die heeft ook hen verbaasd.

Deirdre stuurt ons een paar foto’s van de tafelaankleding van Tygo’s 21e.

10 februari
Tygo komt vanavond bij ons eten. Vorige week kon hij er niet bij zijn en vroeg of hij vandaag mee kon eten. Tuurlijk zeiden wij.


Voor Nederland komen de winterspelen wat teleurstellend op gang. Sommige wedstrijden zijn bloedstollend spannend. Dankzij Jutta, Femke, Merel, Jenning, Xandra, Jens en Matje Jorrit groeit toch het aantal medailles. Buiten de ijsbanen in de sneeuw wil het nog niet goed lukken.

9 februari
Ap gaat vanmorgen vroeg naar de milieustraat om dit voorwerp af te geven. Lag op een parkeerplaats bij de hoofdingang. Is een tank voor lachgas. Op de parkeerplaatsen worden regelmatig auto’s gezien met mensen die lachgas gebruiken of misschien ook wel dealen in ballonnetjes lachgas. Allemaal verboden.

8 februari
Van die gordelroos prik hebben wij nog steeds last: een grote harde schijf in de bovenarm. Veel meer dan van andere vaccinaties zoals Covid. Het is niet mogelijk daarop te slapen. En dan moeten we er in juni nog een halen!!!
Vanmorgen even bij Joke en Gerrit langs, want Joke is een week geleden weer lelijk gevallen En weten jullie hoe? Bij de fysio voor een behandeling aan haar rug vroeg de fysio of Joke zich om wilde draaien. Maar …………. aan de verkeerde kant ‘uit het bed gestapt’. Ze klapte plat op de grond. Geblesseerd (best ernstig) aan gezicht, knie, heup en tenen. Niets gebroken. Het gaat inmiddels wel weer wat beter.

Ap gaat daarna Tygo aanmoedigen. Het was een leuke wedstrijd.

Geen woorden nodig

6 februari
Wij halen onze eerste Gordelroosprik. In juni de 2e.
Vanavond is de opening van de Winterspelen in Milaan en Cortina.

5 februari
Studentaanhuis komt ons helpen om van Amerikaanse servers af te komen. “Als het u vooral gaat om gegevens op Dropbox, kunt u ook een NAS kopen”, zei de vriendelijke jongeman. “Een kastje met harde schijven. Na deze investering heeft u geen verdere kosten meer. Geen accounts. Om zelf van buitenaf een document op de NAS te kunnen kan inzien, moet u wel een VPN verbinding gebruiken. Daar is speciale software voor nodig. Ik kan dat voor u installeren.”

Het overstappen op een andere mailservice is ingewikkelder. We hebben een eigen domeinnaam met eigen mailadressen. Wij zijn zelf al overgestapt van Whatsapp op Signal maar dat lang niet alle leden van een Whatsapp groep wil mee overstappen. Michael, jullie hebben toch ook een NAS?

De 3 Amaryllis bollen weten van geen ophouden.

4 februari
Berna vandaag naar de huisarts: bloed in de urine (is gedurende de afgelopen 3 jaar 3x voorgekomen; nooit een blaasontsteking en is na 1x uitplassen weer weg en geen pijn of zo). Verwijzing naar de uroloog/Alrijne, het zekere voor het onzekere. We gaan het zien. Afspraak op 18 februari.
Ap is druk met uit te zoeken in hoerre EVje – in tijd van langdurige stroomuitval – kan worden gebruikt om onze telefoons op te laden en onze powerbank en onze AA/AAA oplaadbank. Volgens de garage kan dat via de aanwezige USB stopcontacten. De stroom komt vanuit de startaccu maar deze wordt vanuit het accupakket weer opgeladen. Geen vrees voor een lege startaccu dus. Bij de Kabelshop in Leiden vindt Ap voor 6 euro het benodigde kabeltje. We hebben nu voldoende mogelijkheden om ook onze smartwatches op te laden.

31 januari-1 februari
We bedenken voor de komende maanden wat leuke uitstapjes:
We gaan op 14/15 februari naar Banneux (B) om onze voorraad wijn van Jacques en Julien weer bij te vullen. Zij staan daar op een wijnbeurs.
Ook hebben we van 7-11 april een hotel geboekt in Kortrijk om daar te wandelen met een Vlaamse, die in die stad is geboren en er lange tijd heeft gewerkt. Op ons advies is zij het boek De Herinnerde Soldaat gaan lezen. Dat speelt zich na de 2de WO in en om Kortrijk af. Ze vond het een prachtig boek.
Vanmiddag hebben we – van 28 mei tot 2 juni – een Natuurhuisje gehuurd in Noord-Holland (Andijk) om daar wat familie te bezoeken of te ontvangen. Familie van Berna maar er wonen ook nog familieleden van Ap. In die week vieren Jaap en Uka dat ze samen 160 zijn geworden. We zijn uitgenodigd om in Lelystad aan boord te gaan op de klipper Abel Tasman voor een excursie naar de Markerwadden.

En ook hebben we de verjaardag van Mijke op 28 maart geregeld.
Woensdag komen de Peppelaars weer. We gaan dit toetje maken.

30 januari
Het lopen op blote voeten gaat steeds beter bij Berna, maar nog lang niet goed genoeg. Het afrollen moet beter, want als ze met natte voeten op de douchemat gaat staan, zie je dat de grote teen nog niet meedoet met het staan, ze staan nog omhoog. Dit kan komen door de zwellingen. De orthopeed zei dat dat zeker nog 3 maanden zou duren. Ook is Berna voor het eerst sinds 8 weken weer op de fiets gestapt.

29 januari

Het heeft gesneeuwd. Maar niet in Zeeland.

Ap brengt het douchekrukje terug naar de Vegro waar het was geleend.

Morgen gaat Berna na bijna 2 maanden weer met de fiets naar de Appie.

28 januari

Het is mistig. Niks te zien buiten. Op straat is er voldoende zicht voor Berna om met haar nieuwe voeten in haar oude schoenen “lopes” boodschappen te doen.

27 januari
Vanmiddag naar Bergman Clinics in Rijswijk. Röntgenfoto’s maken en bespreken met de orthopeed. Alles is in orde, het bot is genezen. Het gips kan aan de wilgen met de klittenband-schoenen erbij. De voeten zijn bijna 1 cm smaller.

De eerste kootjes van de grote tenen zijn weer in de kom gezet bij de operatie, want die waren uit de kom. Nu weer gaan wennen aan gewoon lopen. Zal zo’n 3 maanden in beslag nemen en voordat alles weer functioneert zoals het zou moeten, is Berna een jaar verder. Fietsen en autorijden mag. Maar niet nu al direct. Effe wennen!! Nieuwe steunzolen en schoenen pas over 3 maanden.
We trekken onze laatste fles wit van Jacques open om het te vieren.

25 januari
Alle vervoer voor Tygo’s 21ste gaat nu in omgekeerde volgorde. EVje sjouwt alles weer terug naar waar het (schoon) thuishoort. Morgen brengen we het vuile glaswerk weer naar de Party Service. Betrokkenen lieten weten dat het een geslaagd feestje was.

Tygo moet om 15 uur alweer thuis spelen in Oegstgeest. Ze winnen met 94 tegen 51 !!!! Op de app van de Basketbalbond treft Ap maar liefst 95 spelers aan met de voornaam Tygo.

Hij speelt in U22 en is assistent coach bij M16.

Ap gaat een kort verblijf in Kortrijk voorbereiden, nu de Vlaamse mevrouw data heeft doorgegeven waarop ze met ons door deze stad wil wandelen. Vakantiehuisjes zijn daar duur en hebben geen laadpaal in de buurt. Dan toch maar een Ibis Hotel. Het wordt van 7-11 april.
Wij gebruiken Dropbox als cloudservice voor foto’s, video’s en documenten. Ap ontdekt, dat alles op een server in de VS staat. Het overzetten naar een server in de EU blijkt niet simpel te zijn.
Onze websites en onze e-mailadressen staan gelukkig op een NL server. Volgens het hostingbedrijf.

De Amaryllissen staan nog steeds te bloeien. En nog steeds komen er nieuwe bloemen aan. De rode doen het beter dan de witte.

24 januari
De dag van het grote feest van Tygo. Als de tafel zijn gedekt gaan wij met de tafeldecoraties in Italiaanse sfeer naar de Peppelschans. Tezelfdertijd komen Rune en Deirdre aan met door Rune gebakken panna cotta’s en cantucini. In de keuken staat Giel nog te zweten op een gerecht. We zijn natuurlijk heel benieuwd naar de verhalen en misschien ook wat foto’s.

23 januari
Ap gaat in de ochtend allerlei spullen ophalen bij de partyservice op de Rooseveltstraat voor de viering van de 21e verjaardag van Tygo. Hij komt om 11 uur aan bij de Peppelschans waar Rune klaar staat om te helpen sjouwen en daarna mee te rijden naar Hondcontact in Vijfhuizen. Rune gaat vandaar weer op pad met hond Oscar.

Ap loopt intussen langs de Ringvaart naar het oude Stoomgemaal Cruquius maar toen hij in de gaten kreeg dat hij het niet ging halen, keerde hij om en was op tijd weer bij de auto.
Berna heeft maakte intussen de tafeldecoraties af voor het diner van Tygo met een fors aantal vrienden.

21 januari
De Bende van de Peppelschans komt eten. Maar eerst gaan Tygo en Giel shoppen voor Tygo’s Twenty First Birthday. Rune komt direct van haar zangles. Niet meer bij de zangschool in de Framboos maar bij een van de leraressen thuis.
Precies om 4 uur komen Tygo en Giel op 12hoog binnenwaaien. Vanavond zet Berna kwarten van broccoli met pittige kaassaus in de oven en bestaat het toetje uit Stracciatella ijs op het menu met een topping van Aps overheerlijke chocoladesaus.

18 januari
Paula viert haar verjaardag vandaag. Dus op naar Blokker. De hele familie was er; een gezellige kout en voordat je het weet is het al weer tijd om naar huis te gaan. Ap moet vanmiddag naar de Nieuwjaarsborrel van het Singelpark.

17 januari
Een oude studievriend van Ap komt met zijn vrouw (Derk en Annelot) bij ons lunchen. Hij is destijds bij de FNV (vakbond) gaan werken en later in de Rechtspraak terecht gekomen. Hij las mee in de zaak tegen Simone en was met ons verbijsterd over de uitspraak. Ook hij begrijpt er niets van.

15 januari
Te melden valt dat Rune vanavond weer is geland op Schiphol. Woensdag komt ze hier haar verhalen vertellen tijdens het om-de-weekse-mee-eten van de Peppelschransers.

Niet met Transavia maar met EasyJet.

Ap is bezig met de verkiezingen van de gemeenteraad op 18 maart, te beginnen met het scannen van de verkiezingsprogramma’s. Alleen de partij waarmee hij over motorlawaai veel contacten heeft, heeft wat opgenomen. Ap beseft dat hij hierover veel eerder met de andere partijen contact had moeten opnemen. Andere beslommeringen first!!

14 januari
Ap kreeg vanmorgen bij de fysio een eerste intensieve Fasische-massage. Hebben jullie daar wel eens van gehoord? Berna gaat vanmiddag met Saskia Kousemaker lekker bijpraten in een tuincentrum.

Ap heeft zich vandaag met zijn brief in het Leidsch Dagblad niet geliefd gemaakt bij de hondenbaasjes.


13 januari
De winterse omstandigheden zijn voorbij. In het hele land geldt Code groen. Vandaag gaan we dan eindelijk naar Oss en Zeist. Ap heeft een compilatie meegenomen van wat filmpjes en wat foto’s van excursies, die we maakten in China. Het is een warm weerzien met Wei. De afwezigheid van Marianne, de kortgeleden overleden vrouw van Peter, was voelbaar.

Ap-Wei-Berna-Frank-Peter

Maar Peter vond het niet erg om haar op foto’s en films te zien. Wei en Frank hadden een heerlijk lunch gemaakt. Op tijd brachten we Peter weer terug naar huis. We merkten dat snelle laadpalen bij koude omstandigheden veel langzamer werken.

10 januari
We ZOUDEN vandaag ons oude plan vorige week gaan uitvoeren: We pikken eerst onze vriend Peter op in Oss en rijden dan naar Frank in Zeist. Daar is ook diens Chinese vriendin Wei. Peter is dementerend.
Na de lunch brengen we Peter weer naar Oss.

WE VONDEN HET TOCH NIET VERANTWOORD.

Hier in de buurt zijn de wegen goed begaanbaar, ook de stoepen. Berna wil naar de Appie.

7 januari Ploeteren door de sneeuw.
Ap heeft het vandaag gepland en ongepland druk met zijn lijf. Eerst gaat hij ploeterend door de sneeuw naar de huisarts vanwege een plotselinge pijnlijke bult op zijn been op de plaats van een al langer bestaande spatader. Het zou een ontstoken ader kunnen zijn of misschien wel een verstopte. “Ik zorg voor medicatie en een verwijzing naar een kliniek of aan het ziekenhuis.” zei de huisarts.
Ploeterend kwam hij (gepland) om half 2 aan bij de fysio voor zijn nek. Heel verhaal weer maar er was werk aan de winkel. “De spieren in de nek zitten vast. Ze trekken niet goed aan en laten niet goed los .” Ap werd flink in de houdgreep genomen en ook nog met naalden bewerkt. Na een korte tussenstop op 12 hoog meldde hij zich om 15.45 bij het Diac voor een Dopler-onderzoek.

Toen Ap naar huis ploeterde belde de huisarts met Berna: Er werd geen afsluiting gezien maar wel een ontsteking. De huisarts schreef een trombosemiddel voor (Eliquis). Berna schreef het effe snel op een krant en belde Ap. Die ploeterde direct door naar de apotheek. Toen hij door een kuil reed begon zijn iWatch te blèren. Of hij was gevallen. Leg dat maar eens uit met druppels op je bril en ijskoude handen. En die piepkleine knopjes. Soms moet je draaien, soms indrukken. De valwaarschuwing werkt dus wel.
Maar bij de apotheek was het recept nog niet binnengekomen. Hij ploeterde dus maar naar huis, waar Giel al was gearriveerd. Zat ook uit te rusten van het ploeteren. Om 6 uur werd er aangebeld: de apotheek. Hier zijn uw pillen, meneer. U moet direct vanavond beginnen ze te slikken. Erg belangrijk. Maar wat een service!!
Het was weer erg gezellig met de Peppelschransers. Zonder Rune deze keer. Tygo vertelde enthousiast over zijn vakantie.

6 januari
Rune moet vandaag heeeel vroeg opstaan. Het vliegtuig naar Hurghada/Egypte vertrekt al om 7uur35.
De fietsclub van Berna gaat vandaag niet fietsen vanwege teveel sneeuw. Berna nodigt ze uit voor een kop koffie op 12hoog. En dat vond men een goed idee. Thera nam wat voor bij de koffie mee, heerlijke gevulde speculaas door haar zelf gemaakt.

Ap deed natuurlijk ook mee aan de leuke gesprekken. Het is een mooi stel meiden. Goud waard. Dat gold ook voor de beeldhouwgroep.

Het inchecken en boarden van de HV5225 verliep volgens de planning. De vertraging ontstond daarna. Toen iedereen al in het vliegtuig zat. Voorzover Ap het op de Flightradar kon zien werd het toestel verplaatst (om de sneeuw en het ijs eraf te halen?) en keerde het daarna weer naar de pier terug. Uiteindelijk rond kwart over 4 landde het op Hurghada International Airport.

5 januari

Het sneeuwt flink. Ap fiets gewoon even naar het Paterstraatje om daar het winterse weer te bekijken. Een passante wilde wel een foto maken.

En ook onze daktuin ziet er winters uit.

Weer thuis geeft Aps iPhone een error als hij wil opladen. Er zou vocht in de connector zitten. Toen het niet lukte met een luchtspuitbalgje en ook niet met een tijdje op de verwarming, toog Ap weer door de sneeuw naar de Fixers in de Breestraat. De connector moet worden vervangen. Het onderdeel moet worden besteld. “Misschien morgen binnen.”

4 januari

Ook ons bezoek vandaag aan Els en Appie in Wijk&Aalburg hebben we vanwege de slechte pad afgelast. We wilden er graag heen, omdat bij Els “een verdachte lymfeklier” is gevonden. Die werd gezien bij een periodieke controle vanwege een behandelde borstkanker in het verleden. Binnenkort een uitgebreidere PET-CT scan. Fingers crossed.


3 januari
We zouden vandaag naar Oss gaan en dan naar Zeist en weer terug naar Oss. In Zeist woont Frank. Zijn Chinese vriendin Wei is bij hem op bezoek. Zij was onze gids in China. Peter en zijn partner Marian zaten ook in de groep. Marian is vorig jaar overleden en Peter is dementerend. Ap bedacht hem op te halen en naar Zeist te gaan om Wei te ontmoeten. Dat vond hij ontzettend leuk. Maar . . . . het plannetje is uitgesteld vanwege Code Geel op de winterse wegen.

De overeenkomsten tussen Berna en deze Amaryllissen? De kleur rood en de ondersteuning van de bloem.

Vanavond komen onze buren Monika en Peter ons een goed jaar wensen.


Voor Tygo zit de vakantie erop. De bus rijdt vannacht weer naar Leiden.

1 januari

Jaap en Menno gingen rond half 2 weg. Leuke herinneringen opgehaald over ons leven in de Potgieterlaan. En over hoe het daar nu is.

Zonder kater stonden we niet later dan normaal (7.30) op. Een rondje langs de media vertelde ons dat het alweer een gewelddadige jaarwisseling is geweest. Maar Leiden kwam niet op het lijst voor. Wel Warmond en Rijnsburg.

De eerste dag verloopt heel rustig. We lezen de spannende thriller “72 uur zonder stroom” en besluiten op 11 en op 12 een set spullen te verzamelen, waarmee we in het donker de weg in ons huis kunnen vinden. Dus: kaarsen met gasaanstekers en lucifers; ook de campingaz lamp krijgt een vaste plek. In de doos stoppen we ook een voorraad volle batterijen en zaklantaarns. Wordt vervolgd.